måndag 21 juli 2008

Nikita

Nikita är en kompis häst, finns mer att läsa om hennes uppfödning här


Nikita stod i mitt stall, då en grann tjej red henne. Ja om den hästen skulle man kunna skriva en hel bok.

Ibörjan när "tjejen"skulle sitta upp, så fick hon allt göra detta i farten, för att stå still det tyckte Nikita var överkurs. "Tjejen" blev super duktig på att sitta upp i full galopp. Men en dag kom hon inte upp för då stod Nikita STILLA.....

Hon ville alltid gå ut / komma in först. Men icke för mig, då var hon tvungen att vänta.... å jiisses hon blev super sur och jag lovar hon vissade vad hon tyckte. Jag minns så väl en gång när dom andra små ponnyerna (Bosse & Albin) stod vid grinden och hon gick en bit bort. När hon fick syn på mig kom hon galopperande och hoppa över Albin, la öronen bakåt å hugg i luften för att dom skulle flytta sig och hon få gå in först. Trodde hon ja!!! Det var allt en arg Paula som motade bort henne från grinden å släppte in B & A först. Då vänder Nikita helt om och går tillbaka in i skogen. Hon kom inte in förrän några timmar senare.

En kompis till mig som red henne några gånger kallade henne studsbollen. Då vi galopperade på en väg (jag på Lady även denna ponny Susanns) och det låg ensilage balar på gärderna på båda sidor av vägen. Å dom åt ponnyer (trodde Nikita) så hon hoppa från sida till sida på vägen, å Matilda skratta så hon på att trilla av..

Att lägga på täcke på denna ponny kunde ta hur lång tid som helst. Var du inte tillräckligt snabb med att knäppa så drog hon av sig det. Å ibland när hon ville j*** som mest, så ställde hon sig intill väggen och vägrade flytta på sig. Då kom man ju inte runt henne å kunde knäppa.

Ibland när hon faktiskt fick gå ut först i hagen så "frös" hon fast så dom andra inte kom förbi henne. Där stod hon så nöjd så med öronen bakåt ifall dom fick för sig att försöka ta sig förbi.. (jag öppnade boxarna så dom kunde gå ut själva) varje gång hon gjorde så här ångrade man sig att man släppt henne först...

När Sophias lilla Bosse fick ett kolikanfall så var Nikita snabbt på plats och valla honom så han inte la sig ner. När jag kom för att hjälpa honom så blev hon super sur, precis som jag klarar detta själv.. Då veterinären kom fick jag ta in henne för veterinären fick inte komma i närheten av honom, hon stod å skrek & sparka i boxen. Så tillslut när vi tog in Bosse å fortsatte behandlingen då lugna hon sig..

Sophia som inte var gammal skulle ta in henne en gång. Å Nikita bara höjde huvudet och sophia stod å hoppa för att få tag i grimman. Niktia stod jätte nöjt med huvudet där uppe å sneglade ner på Fia.. Tillslut tappar Fia humöret och säger en jätte ramsa, du din dumma fula kossa ta ner huvudet!!
Då sänker Nikita nöjt huvudet å låter Fia ta henne, hon hade ju lyckats med det hon ville att reta upp Fia..

Listan kan göras hur lång som helst med roliga minnen från Nikita, Dessutom är jag helt övertygad att denna ponny många många gånger skrattade åt dig.

2 kommentarer:

SaPhiCa sa...

Ha ha ha ha "ligger på magen & vrider mig i skratt krampor".
Nikita i ett nötskal.
Varför ska man gå på fyra ben ur svängarna när man kan gå på två ben (dvs dom innersta)?

Paula sa...

Ja det är en bra fråga. Men hon var en skön häst trots sin stress...